Jak si správně vybrat kolo
1. Horská kola: kola určena především do těžšího terénu. Toto kolo si vybere jezdec, který bude jezdit v terénu na nezpevněných cestách. Na tomto kole se dá jezdit samozřejmě i po silnicích a cestách, ale svou konstrukcí a typem pneumatik je určen převážně do terénu.
2. Krosová kola:
kola určená do lehčího terénu, ale i na silnice a cesty. Toto kolo si vybere jezdec, který bude kolo používat převážně na polních, lesních cestách a na zpevněných komunikacích. Krátkodobě lze toto kolo využívat v nenáročném terénu i mimo cesty. Konstrukce rámu je uzpůsobena pohodlnějšímu a přímějšímu posedu jezdce oproti horskému kolu. Tento typ kola je v poslední době velmi populární a je přímo předurčen pro cykloturistiku.
3. Treková kola:
kolo blízké kolu krosovému, je však vybaveno doplňky jako jsou blatníky, svítilny, nosič, atp. tato kola jsou určena hlavně na silnice a zpevněné cesty. Toto kolo je nevhodné používat v jakémkoliv terénu.
4. Silniční kola:
tato kola jsou svou konstrukcí určena pro sportovní jízdu na silnicích, nebo uzavřených okruzích. Tento typ kola je nepoužitelný v jakémkoli (i lehkém) terénu.
5. BMX a freestyle kola:
kola určená pro využití buď na uzavřených okruzích, na zpevněných uzavřených prostorách popř. rampách určených pro tento typ kola. Tato kola jsou na delší trasy velice nepohodlná
6. Sjezdová kola:
kolo určené do nejtěžších terénů a sjezdů, na první pohled zaměnitelý s horským kolem s odpruženou přední vidlicí a odpruženou zadní stavbou. Vidlice tohoto kola dosahují daleko vyšších zdvihů.
DALŠÍM DŮLEŽITÝM HLEDISKEM PŘI VÝBĚRU KOLA JE VELIKOST KOLA (DÉLKA SEDLOVÉ TRUBKY.)
U krosových a trekingových kol se tento údaj uvádí v palcích. U silničních kol je většinou tento údaj uváděn v centimetrech nebo milimetrech.
Dá se tedy říci, že neexistuje "univerzální velikost kola", ale je potřeba se při výběru velikosti kola řídit obecnými poznatky, případně dát na odborníka.
Další rozměr, se kterým se u kol můžete a často setkáváte, je průměr kola.
Běžně se můžete setkat s těmito rozměry:
10", 12", 16", 18", 20", 24" - dětská kola
26" - dospělá horská kola
27", 28" - dospělá krosová, trekingová a silniční kola
MÁTE-LI VYBRÁN PŘÍSLUŠNÝ TYP KOLA A VELIKOST, JE POTŘEBA SE ROZHODNOUT PRO VARIANTU RÁMU.
Rámy se obecně rozdělují na dva typy:
- pánský
- dámský
Muži preferují tzv. pánskou variantu rámu, ale ženy ne vždy volí dámskou variantu rámu. Zejména sportovně založené ženy často volí pánskou variantu rámu vzhledem k jejich pevnější konstrukci.
Zobrazení a vysvětlivky základních komponent jízdního kola:

1. KAZETA
Kazeta je tvořená ozubenými kolečky (5,6,7,8,9,10 - čislo značí počet koleček v kazetě), je umístěna na volnoběžném unašeči pastorku na zadním náboji.
2. SEDLOVÁ OBJÍMKA
Objímka držící sedlovou trubku v požadované poloze, může být vybavena tzv. rychloupínákem
3. SEDLOVKA
Sedlová trubka, ke které je uchycené sedlo, je zasazená do rámu. Volba správné délky sedlové trubky je velice důležitá pro správnou polohu těla při jízdě.
4. SEDLO
Volba správného sedla výrazně přispívá k jízdnímu komfortu.
5. RÁM
Rám tvoří nosnou konstrukci jízdního kola, rámy se liší podle druhu kola. např. rám pro silniční kolo je tvořen lehkými materiály tak aby jeho váha byla co nejmenší. Sjezdová kola maji naopak rám robustní, aby vydržel vysoké namáhání při sjezdech.
6. PŘEDSTAVEC
Představec slouží k uchycení řidítek k vidlici, správná délka představce
opět přispívá ke zvýšení jízdního komfortu.
7. ŘAZENÍ
Řazení slouží ke změně převodu jak vepředu (ovládá přesmykač), tak v zadu (ovládá měnič).
Vlastní ovládání je prováděno buď pomocí řadících páček(na obrázku) nebo pomocí tzv. gripshiftů.
8. VIDLICE
Odpružená vidlice tlumí nerovnosti podkladu, tím přispívá k celkově klidnější a vyváženější jízdě.
9. KOTOUČOVÉ BRZDY
Typ brzdového systému, který je tvořen brzdovým kotoučem a brzdovými čelistmi (destičkami).
Brzdná síla vzniká třením brzdových destiček o kotouč. Stejný princip jako u automobilu.
10. KOLA - RÁFKY, PLÁŠTĚ
Část kola, která je v kontaktu s povrchem. Typ pláště je třeba volit z ohledem na určení kola na kterém budou použity.
11. KLIKY S PŘEVODNÍKY
Klika je páka, na které jsou uchyceny pedály a středová osa. Pomocí převodníku nastavujeme požadovaný převod.
12. PŘESMYKAČ
Zařízení sloužící ke změně převodu na převodníku.
13. ŘETĚZ
Řetěz plní funkci převaděče naší síly v nohách na dopředný pohyb. Sílu, kterou vynaložíme do pedálu pomocí převodníku přenese na zadní kazetu a tím na zadní kolo.
14. ZADNÍ MĚNIČ PŘEVODŮ (PŘEHAZOVAČKA)
Zařízení sloužící ke změně převodu na kazetě.
Tolik několik základních rad pro výběr správného jízdního kola, pokud by přecejen bylo něco nejasné, neváhejte nás kontaktovat s jakýmkoli dotazem na email info@kola-cykloshop.cz.